26°C bezchmurnie

Tramwaj, jako szansa na piękną przestrzeń publiczna na Zielonej Białołęce

Zieleń, Tramwaj szansa piękną przestrzeń publiczna Zielonej Białołęce - zdjęcie, fotografia

Powstała pierwsza wizja wyglądu trasy tramwajowej i wielu mieszkańców zadaje sobie pytanie, dlaczego planom tak ważnej inwestycji nie towarzyszą rozmowy o wykorzystaniu jej potencjału do równoległych działań w zakresie stworzenia zadbanej przestrzeni publicznej?

Jak wiadomo, tramwaj, który ma powstać w 2022 roku jest odpowiedzią na gigantyczne problemy komunikacyjne Zielonej Białołęki oraz środkiem zastępczym wobec decyzji władz o skierowaniu ostatniej stacji metra na Bródno.

Powszechnym jest to, że tam gdzie pojawia się nowa stacja metra, jak za sprawą magii ożywają dyskusje inicjowane przez władze w sprawie renowacji ulic i poprawy estetyki przestrzeni publicznej, tak dzieje się chociażby w sprawie renowacji ulicy Kondratowicza i Górczewskiej, jeśli wiec metro ma taką moc sprawczą, dlaczego wielomilionowa inwestycja w linię tramwajową ma nie mieć takiej mocy, zwłaszcza wobec jakości przestrzeni na Zielonej Białołęce, która wciąż potrzebuje inwestycji.

Brak chodników, ścieżek rowerowych czy latarni, nie wspominając o słabej estetyce ulic, braku krzewów, drzew i ławek… aż się prosi aby tak ważny moment, jakim jest planowanie wartej znacznie ponad sto milionów złotych inwestycji wykorzystać do równoległych działań tworzących spójną i zadbaną przestrzeń publiczną. Mieszkańcy z niecierpliwością czekają na rozpoczęcie konsultacji społecznych by wskazać potrzebę m.in. budowy ścieżki rowerowej lub chodników wzdłuż linii tramwajowej.

Wstępnie przedstawiona wizja przez Tramwaje Warszawskie podaje, że przy ulicy Magicznej ma powstać parking na 450 aut, prawdopodobnie jest to wynik wiary w to, że mieszkańcy okolicznych miejscowości będą przyjeżdżać na stację tramwajową zamiast jechać na ulicę Kondratowicza i tam pozostawiać swoje auta lub tam kierować się autobusami, zupełnie jakby zdano sobie sprawę z tego, że pomyłką było nie przedłużanie metra na Zieloną Białołękę i przestraszono się aut, które będą porzucane na Targówku.

W toku rozmów z mieszkańcami, a także przy wsparciu Stowarzyszenia Razem dla Białołęki zebraliśmy pomysły, jak wykorzystać budowę linii tramwajowej aby przestrzeń publiczna była przyjazna i bezpieczna dla każdego.

Wśród postulatów:

  1. zachowanie zielonego charakteru ronda Małej Brzozy;

  2. parking z pasami zieleni i drzew, a także częściowe przesłonięcie pergolami, zielonymi dachami z możliwością ich wykorzystania np.: ławki, taras widokowy;

  3. parking rowerowy w formie zielonego skweru z zielenią;

  4. na filarach podtrzymujących estakadę umieścić podświetlone kasetony z czarno-białymi zdjęciami starych, warszawskich tramwajów;

  5. linia tramwajowa w rezerwie TOG z tzn. zielonym torowiskiem;

  6. zapewnienie infrastruktury drogowej umożliwiającej dojazd do przystanków linii tramwajowej wraz ze ścieżką rowerową, chodnikiem i pasami zieleni z krzewami i drzewami;

  7. zachowanie obecnego drzewostanu wzdłuż kanału melioracyjnego i odpowiednie wkomponowanie inwestycji;

  8. rozważenie możliwości uruchomienia pawilonu poświęconego historii tramwajów warszawskich i    stworzenia miejskiego placu w okolicach żłobka w rejonie Skarbka z Gór i Jesiennych Liści.

Ciekawi jesteśmy Państwa pomysłów i czekamy na reakcję władz i przedstawicieli Tramwajów Warszawskich w sprawie podjętej inicjatywy. Liczymy na to, że wzrasta świadomość, iż Zielona Białołęka to unikatowa pod względem potencjału przestrzeń, która ze względu na swoje walory, po odpowiednim wkomponowaniu inwestycji publicznych będzie przyjemnym miejscem.


Arkadiusz Rembowski – mieszkaniec wschodniej Białołęki.

Tramwaj, jako szansa na piękną przestrzeń publiczna na Zielonej Białołęce komentarze opinie

Dodajesz jako: Zaloguj się