
Będą konsultacje społeczne dotyczące sporych zmian w komunikacji na Białołęce. Co ma do zaproponowania mieszkańcom Zarząd Transportu Miejskiego?
Już dziś wiadomo, że przynajmniej część propozycji nie spotka się z aprobatą mieszkańców. Tak będzie chociażby w przypadku linii 120.
- Ul. Lewandów i ul. Oknicka obecnie są obsługiwane tylko przez linie 132 i 120. Propozycją ZTM w przypadku linii 120 jest rezygnacja z czterech przystanków (wszystkie na żądanie): Internetowa, os. Lewandów II, Oknicka i Chudoby. Pozbawiając mieszkańców bezpośredniego połączenia z Dworcem Wileńskim i Dworcem Wschodnim. W zamian nie proponuje się nic. Liczę, ze podczas konsultacji społecznych zostanie wypracowany kompromis, w którym głos mieszkańców zostanie zauważony – mówi Danuta Zaleska ze Stowarzyszenia Razem dla Białołeki.
Zmiany czekają też linie E7 i E9. Obie linie pojadą Głębocką i Skarbka z Gór, potem pierwsza z nich skręci w prawo i pojedzie Berensona, Głebocka i dalej S8 na Pragę. Druga „odbije” w lewo po to by przejechać Berensona i Ostródzką. To wszystko będzie możliwe dzięki przedłużeniu ul. Skarbka z Gór. Na tej inwestycji skorzystają też pasażerowie autobusów 527, którzy pojadą Głębocką, Skarbka z Gór oraz Berensona. Zawrotka będzie możliwa na pętli Grodzisk (planowana po remoncie Głębockiej).
To nie wszystko. Linia 132 pojedzie Głębocką, a 134 będzie miało dłuższą trasę – Żerań – Marymont.
Zanosi się też w końcu na połączenie zachodniej Białołęki ze wschodnią dzięki linii 214. - Cieszy fakt, że ZTM pomyślał w końcu o połączeniu Zielonej Białołęki z Tarchominem. Na razie słyszy się jednak o rozwiązaniach zaspakajających jedynie oczekiwania mieszkańców Derb. Linia 214 ma dojechać do tego osiedla ulicami Światowida, Modlińską, S8, Wysockiego, Bazyliańską, Kondratowicza, Łabiszyńską, S8, Głębocką, Ostródzką, Berensona i Skarbka z Gór. To jednak nie rozwiązuje problemu. Co z Osiedlem Regaty, co z Kobiałką, czy Białołęką Dworską? Moim zdaniem trasa autobusu powinna uwzględniać ulicę Cieślewskich i to optymalne rozwiązanie, które zaspokoiłoby oczekiwania także środkowej części Białołęki. Czekam na zapowiadane konsultacje społeczne w tej sprawie, na rzetelną analizę potrzeb mieszkańców różnych części ZB – mówi radna Mariola Olszewska.
Ze wszystkimi planowanymi zmianami będzie można zapoznać się w czasie konsultacji. Co ważne, wygląda na to, że Zielona Białołęka dostanie w końcu upragniony tramwaj. Niestety, trzeba na to jeszcze poczekać, ale szanse są, jest nawet gotowy plan prac.
W najbliższych latach: 2017-2018 odbędą się prace studialne i koncepcyjne oraz raport oddziaływania na środowisko. 2019-2020 to prace projektowe (stała organizacja ruchu, projekt budowlany) oraz przetarg na roboty budowlane, a budowa trasy: 2021-2022.
Inwestycja będzie kosztowała ok 150 mln. W planach jest pętla (lub kraniec) na Targówku, tor odstawczy przy Berensona, pętla tymczasowa Trasa Mostu Północnego i docelowa pętla Ostródzka. To wstępne informacje przedstawione przez Tramwaje Warszawskie. Wkrótce poznamy szczegóły.
foto: RdB
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Bardzo ograniczona możliwość wypowiedzenia się w internecie (blogi, fora) w temacie zmiany w układzie komunikacyjnym na Białołęce, można jedynie osobiście udać się do punktów konsultacyjnych usytuowanych głównie w lokalizacjach które mogą zyskać na części zmian, ja dowiedziałem się o tych planach z Kuriera Warszawskiego czyli w czasie gdy część spotkań już się odbyła. Konsultacje społeczne dotyczące propozycji zmian w układzie komunikacyjnym na Białołęce dotyczą bardzo dużej dzielnicy na której mieszka ponad 100000 ludzi , ale są jeszcze pasażerowie którzy na Tarchominie i Nowodworach pracują, ale tu nie mieszkają a po wybudowaniu ogromnej Galerii Północnej będą pasażerowie ze Śródmieścia którzy będą chcieli dojechać bezpośrednio komunikacją autobusową. Mnie interesuje proponowana zmiana trasy linii 518, która realnie nie jest żadnym ułatwieniem a jest to po prostu likwidacja linii 518 w jej bardzo ważnej użetyczności. Trasę między Tarchominem a Śródmieściem pokonuję od lat 30. Powodami dla których miałaby być "zmiana trasy" jest to że obecna trasa negatywnie wpływa na punktualność i regularność jej kursowania, występujące w szczególności w centrum miasta ( domyślnie na ul. Świętokrzyskiej, gdzie w tym rejonie są największe korki, ale to ZTM wprowadził 518 na tę ulicę po likwidacji linii 510, zamiast pozostawić 518 w Al. Jerozolimskich co na pewno poprawiłoby punktualność i nie powodowałoby potrzeby zwiększenia częstotliwości kursowania linii ). Argument że: "obecnie czas podróży pomiędzy Białołęką a Śródmieściem, w tym Dworcem Centralnym, Uniwersytetem, rejonem Starego Miasta czy Dworcem Gdańskim jest często krótszy, niż linią 518: z jedną przesiadką - z wykorzystaniem szybszego i pewniejszego połączenia (tramwaju lub / i metra)" jest nieprawdziwy gdyż kilkaset razy korzystałem z tej alternatywy i chyba nigdy na korzyść podróży z przesiadkami. Należy też zauważyć że linia 518 jest jedyną linią autobusową łączącą Tarchomin ze Śródmieściem. Kiedyś połączenie Tarchomina ze Śródmieściem i dzielnicami południowymi obsługiwała linia 503 i było to bardzo dobre rozwiązanie. Fundowanie pasażerom "ścieżek zdrowia" i różnego rodzaju "toru przeszkód" w sytuacji gdy nie jest to bezwzględnie konieczne niezbyt dobrze świadczy o władzach miasta i ZTM, nie wszyscy są młodzi, zdrowi i sprawni. Reasumując proponuję pozostawienie linii 518 na trasie do Dw. Centralnego ze zmianą trasy z ul. Świętokrzyskiej na Al. Jerozolimskie lub inną alternatywną bądź połączenie linii 503 i 518 w jedną linie co sprawdzało się bardzo dobrze. Wolałbym czekać na autobus w starszej ale jeszcze dobrej wiacie przystankowej niż "drałować" z wywieszonym językiem po centralnej części Warszawy z możliwością odpoczynku w nowiutkich wiatach, jakby starsze ale dobre nie mogły by jeszcze trochę posłużyć, w końcu za pieniądze przeznaczone na nowe wiaty można kupić kilka autobusów. Proponowane "zmiany trasy linii 518" obniżają jakość podróżowania dzieląc jedyne bezpośrednie autobusowe połączenie Tarchomina z centrum i mocno wydłużając czas podróży. Jest to także dzielenie Warszawy na lepszą i gorszą, odcinając wygodne korzystanie z dóbr kultury jakimi są Trakt Królewski, Muzeum Narodowe i inne muzea, Ogród botaniczny czy Łazienki Królewskie. Wnioskuję również o przedłużenie linii metra z Młocin na Białołękę, takie plany były już przed II wojną, jak również w czasie budowy I linii metra. Po wyrażeniu swojej opinii na ten temat znalazłem czat na stronę ztm.waw.pl z pytaniami zadawanymi dyrektorowi Zarządu Transportu Miejskiego i jego odpowiedzi. Lektura tego czatu skłania mnie do przekonania że konsultacje konsultacjami a MY WŁADZE i tak zrobimy co będziemy chcieli. Ja odnoszę wrażenie że władze Warszawy na siłę chcą nas mieszkańców Nowodworów i Tarchomina wepchać wszystkich do tramwaju i metra, czy nam się to podoba czy nie, a jak się nam nie podoba to na ścieżki rowerowe i drałować, w końcu rowery miejskie mogą być alternatywą. Z jednej strony głosi się żeby przesiąść się z samochodów do komunikacji miejskiej, a z drugiej strony likwidując bezpośrednie połączenie autobusowe 518 z Nowodworów i Tarchomina do Śródmieścia, wciśnie się dużą część pasażerów do aut, żeby zapychali Warszawę. Gdyby propozycje dotyczące zmian linii 518 weszły w życie poczułbym się "okradziony". Przepraszam bardziej wrażliwych czytelników za sarkazm, ale po przeczytaniu czatu "puściły mi nerwy". Poniżej można zapoznać z tą częścią czatu która odnosi się do linii 518: "Act_Now: Dlaczego rozmawiamy tylko o godzinach szczytu? Transport zbiorowy ma też funkcję komunikacyjną poza nimi. 518 na długiej trasie dowozi nas do teatrów, kin, muzeów. Na debaty, do urzędów, na dworzec. Ma pełno istotnych funkcji, bez których najbiedniejsi czy osoby z wózkiem/na wózku będą odcięte od tych usług, bo przesiadki wołają o pomstę do nieba (estakady, długie przejścia, schody bez poręczy!). Dla Żerania i części Tarchomina 518 to jedyny sposób na uczestnictwo w życiu miasta. Proszę o pozostawienie 518 na długiej trasie. Bielany mają dwie linie do samego Wilanowa, a my nie możemy nawet mieć do centrum? To dzielenie warszawiaków na kategorie. Wieslaw_Witek: Najszybszy dojazd do centrum miasta zapewni z Nowodworów linia 2 z przesiadka do metra o każdej porze dnia i tygodnia. 231532: W związku z brakiem odpowiedzi ponawiam pytanie: jakie są możliwości zmiany trasy 518 w obrębie centrum? była mowa po powrocie na stratą trasę do Pl. Trzech Krzyży. Czy ZTM ten wariant analizuje? Wieslaw_Witek: Analizujemy ten postulat. Część głosów w sprawie linii 518 dotyczy zachowania trasy przez Trakt Królewski z pominięciem Dworca Centralnego. 275004: Czy w wariancie zaproponowanym przez @123 jest mowa o utrzymaniu aktualnej trasy i częstotliwości 518, a dodatkowo o kursach skróconych do Marymontu w szczycie? Byłby to bardzo dobry kompromis. 518 to jedna z najbardziej obłożonych linii i to na całej jego obecnej trasie. Wieslaw_Witek: Przypominam, że mamy ograniczoną liczbę wozów do obsługi miasta. maciek: Kto wpadł na taki pomysł jak likwidacja autobusów bo jest tramwaj? W ostatnim czasie często jest awaria na trasie na Tarchomin Kościelny i co wtedy mamy stać na przystankach i marznąć Wieslaw_Witek: Awarie zdarzają się bardzo rzadko. Poza tym mając na uwadze racjonalne wykorzystanie środków budżetowych, autobusy chcemy przeznaczyć do obsługi innych rejonów dzielnicy. Piotr: Bardzo proszę pozostawić linię 518, która stanowi jedyne bezpośrednie połączenie Tarchomina ze Starym Miastem i Traktem Królewskim. Dojeżdżam tym autobusem niemal codziennie do pracy i poza szczytem nie stoi w korkach. Dlaczego prawie wszystkie autobusy z Tarchomina mają dowozić tylko do metra? Naprawdę nie wszystkim metrem jest po drodze, a przesiadki są uciążliwe. Niestety stwierdzam, że wbrew informacji na Państwa stronie dojazd do rejonu pl. Zamkowego, czy Uniwersytetu innymi środkami niż 518 jest dłuższy, a przy wykorzystaniu metra wymaga zawsze dwóch przesiadek, które znacząco zwiększają nieprzewidywalność czasu planowanej podróży. Zgadzam się, że dogodne połączenie z Dworcem Centralnym zapewnia tramwaj 17, dlatego korekta trasy 518 może być wskazana (np. zamiast na DW. Centralnym pętla przy pl. Trzech Krzyży). Mam nadzieję, że uwzględnią Państwo powyższe uwagi przy wprowadzaniu zmian. Wieslaw_Witek: Metrem jest znacznie szybciej niż linia 518. 429353: Tak się składa, że widziałem Państwa prezentację i na wykresie jasno było widać, że sumarycznie największe straty czasowe 518 notuje na S8. Jeżeli nie ma możliwości zrobienia buspasa, to proszę pomyśleć o innym rozwiązaniu. Wieslaw_Witek: Pomyśleliśmy. Stad nasza propozycja w projekcie. Piotr: Sprawdzałem to wielokrotnie w praktyce i jak już pisałem dojazd do rejonu pl. Zamkowego, czy Uniwersytetu innymi środkami niż 518 jest dłuższy, a przy wykorzystaniu metra wymaga zawsze dwóch przesiadek, które znacząco zwiększają nieprzewidywalność czasu planowanej podróży. Wieslaw_Witek: Czas podróży z wykorzystaniem komunikacji szynowej nawet z przesiadkami jest w tej relacji krótszy i bardziej przewidywalny, inaczej niż w przypadku linii 518. Act_Now: Ciekawa propozycja. Skrócenie 518, o ile konieczne, do pl. Wilsona byłoby lepsze, bo zazębiałoby się choć trochę ze 116 i można by było się przesiąść na trakt Królewski. Inaczej to po prostu przerwanie tej linii i dodanie w środku piętnastu minut marszu między przystankami (po wielu schodach) Wieslaw_Witek: Dojazd do pl. Wilsona ze względu na korki jest dłuższy niż do Marymontu. Przystanki na pl. Wilsona są daleko od metra. Przesiadka z 518 do 116 jest możliwa na metrze Marymont. 387995: Również poproszę o odpowiedź na pytanie, które już padło, czy jest możliwość skrócenia linii 518 Tylko o odcinek Świętokrzyskiej skoro on się korkuje? Tak żeby zostało połączenie z Krakowskim Przedmieściem. Można puścić 518 do Placu Trzech Krzyży jak kiedyś jeździł. Mieszkańcy będą zadowoleni i ZTM też bo w skali kursu odzyska np. jeden autobus w związku z krótszą i bardziej przewidywalną trasą. Wilk syty i owca cała. Panie Dyrektorze jest taka możliwość? Wieslaw_Witek: Było już wiele głosów w tej sprawie. Analizujemy taką możliwość. Act_Now: O nie. To nieprawda! Po skróceniu 518 nie będzie ono miało wspólnego przystanku na Metrze Marymont ze 116 w stronę Białołęki! A przystanki koło metra pl. Wilsona są dwa, po dwóch stronach stacji, więc proszę nie mówić nieprawdy! Wieslaw_Witek: Zapewnimy możliwość przesiadki miedzy 116 i 518 na przystankach metro Marymont i Park Kaskada. ŁukaszŚródmieści: Szanowny Panie Dyrektorze. Napisałem w sprawie linii 518. Faktem jest, że na obszarze Śródmieścia, zwłaszcza wzdłuż ul. Świętokrzyskiej, podróżuje niewielu Pasażerów, a niekiedy autobusy są puste. Z drugiej zaś strony Mieszkańcy Białołęki postulują o pozostawienie połączenia z Krakowskim Przedmieściem. Wydaje się, że mija się z celem, utrzymywanie trasy linii 518 przez ulicę Świętokrzyską. Proponuję, moim zdaniem, analizę kompromisowych rozwiązań: uruchomienie skróconych kursów z Nowodworów do Metra Marymont, zmniejszenie częstotliwości kursowania linii na odcinku Metro Marymont - Dworzec Centralny oraz korektę trasy linii 518 na terenie Śródmieścia w trzech wariantach: 1) od ulicy Bonifraterskiej: skierowanie po trasie 227 do Dworca centralnego, 2) od ulicy Krakowskie Przedmieście: skierowanie ulicą Królewską - Placem Grzybowskim - ulicą Emilii Plater do dworca Centralnego, 3) skierowanie linii 518 do najbliższej pętli: Plac Piłsudskiego albo ulicą Nowy Świat do pętli Plac Trzech Krzyży. Proszę o odpowiedź. Wieslaw_Witek: Dziękuję za konstruktywne propozycje. Wszystkie przeanalizujemy. Bogusław: Proszę zauważyć, że metro w godzinach szczytu jest przepełnione i należy pozostawić równoległe połączenie autobusowe Nowodworów z centrum, do tego są ludzie starsi, osoby z małymi dziećmi, wycieczki szkolne, dla których możliwość dojechania do celu bez przesiadek jest ważniejsza, niż czas podróży. Wieslaw_Witek: Takie polaczenie byłoby nieefektywne ze względu na korki. 948841: Skoro głosy w sprawie 518 są jednoznaczne (zostawić połączenie z centrum), to jak ZTM planuje zmienić swoją propozycję żeby spełnić postulaty pasażerów? Wieslaw_Witek: Ostateczna decyzja jeszcze nie została podjęta. Piotr: Zgadzam się, że dogodne połączenie z Dworcem Centralnym zapewnia tramwaj 17, dlatego korekta trasy 518 może być wskazana (np. zamiast na DW. Centralnym pętla przy pl. Trzech Krzyży). Jednak proszę nie zabierać nam go z Traktu Królewskiego. Kilka lat temu walczyliśmy o pozostawienie 503, a teraz chce się nam zabrać 518, który dostaliśmy za dwie linie 503 i 510. Wieslaw_Witek: Uwzględniając wiele głosów nie wykluczamy pozostawienia polaczenia linia 518 na Trakt Królewski. 700238: Dzień dobry. Chciałam zapytać o 2 rzeczy. 1. Czy to prawda, że 518 zostanie zlikwidowane? To przecież jedyna możliwość, żeby osoby niepełnosprawne mogły się dostać do centrum. 2. Czy w takim razie, jeśli faktycznie 518 będzie zlikwidowane, będzie można wreszcie dojeżdżać do centrum tramwajem nr 17? W tej chwili jest bezużyteczny, bo w centrum nie da się wyjść z przystanku - jest ogrodzony, nie da się przejść przez jezdnię, a windy nie ma. Wieslaw_Witek: Przypomnę, ze na razie to są tylko propozycje do konsultacji. Decyzje nie zapadły jeszcze. A linia 17 już dziś zapewnia dojazd do Śródmieścia i Dw. Centralnego. 700238: Linia 17 nie zapewnia żadnego dojazdu do centrum. Jak już przecież pisałam, na przystanku w centrum nie ma windy, więc nie można tam ani wysiąść, ani wsiąść. Czyli nie ma dojazdu. Zostaje jedynie 518! Dlaczego idziecie w zaparte i udajecie, że tego nie wiecie? Wieslaw_Witek: ZDM planuje wybudowanie przejść dla pieszych w poziomie terenu przez skrzyżowanie przy dworcu centralnym. 948841: Proszę też pamiętać, że dopóki nie powstanie tramwaj na ul. Modlińskiej, mieszkańcy Żerania i okolic Modlińskiej, Płochocińskiej etc. są skazani tylko i wyłącznie na komunikację autobusową. Dlatego pozostawienie 518 to dla nich być albo nie być. Prosimy nie stawiać ludzi przed takim wyborem. Chyba że ZTM chce żeby ludzie nie przedłużali kart miejskich i przesiedli się do aut... Mam nadzieję, że nie. Wieslaw_Witek: Dlatego proponujemy zwiększenie częstotliwości 518 na trasie do metra. 948841: Ale nie chodzi o trasę tylko do metra! Chodzi o bezpośrednie połączenie z centrum Warszawy. Wieslaw_Witek: Proponując tego typu zmiany realizujemy przyjętą politykę transportowa Warszawy.