
Metro do stacji PKP Toruńska i linia tramwajowa w rezerwie TOG – pomysłem na rozwiązanie części problemów komunikacyjnych wschodniej Białołęki?
Przypomnijmy plany miasta dotyczące metra na Zieloną Białołękę. Plany i założenia, bo jak wiadomo konkretów dotyczących jakichkolwiek terminów wciąż brak. II linia metra według obecnych planów zakończy się na osiedlu Bródno w dzielnicy Targówek. Mieszkańcy przy poparciu władz Białołęki zabiegali o zmianę lokalizacji stacji końcowej, tak by nowa stacja końcowa Grodzisk znalazła się w rejonie węzła drogowego Trasy Toruńskiej (S8), przyszłej Trasy Olszynki Grochowskiej i ul. Głębockiej.
- Na zlecenie miasta Transprojekt Gdański dokonał analizy przedsięwzięcia (listopad 2013 r.) Założono dwa warianty rozwoju demograficznego wschodniej Białołęki, odpowiadające chłonności terenu – pośredni z liczbą mieszkańców wynoszącą 120 tys. i docelowy z 200 tys. mieszkańców. Jak zauważyli eksperci, przy takich założeniach można myśleć o skierowaniu metra na Białołękę – zarekomendowali oni budowę odnogi linii metra. Jednocześnie Transprojekt Gdański zwrócił uwagę, że wartości demograficzne wynikają z chłonności terenu, a nie realnych prognoz demograficznych, przez co przyjęcie takich scenariuszy demograficznych zniekształca i zawyża realne zapotrzebowanie na obsługę komunikacyjną – podaje za autorami badania fejsbukowy Informator Dzielnicy Białołęka i dodaje, że autorzy stwierdzili również, że aby na Białołęce w roku 2040 mieszkało ponad 200 tys. osób, rocznie musiałoby powstawać 60 nowych bloków (zakładając, że w jednym bloku mieszka 100 osób) – to jest przyrost 6 tys. osób rocznie. Oceniono, ze wartości te nie znajdują odzwierciedlenia w dotychczasowej dynamice rozwoju Białołęki.
Posumowując: miasto zakłada budowę odnogi metra w kierunku wschodniej części Białołęki tylko w przypadku, gdy liczba mieszkańców w tym obszarze przekroczy 200 tysięcy.
- W założeniach miasta obszar wschodniej Białołęki zostanie obsłużony z powodzeniem przez planowane linie tramwajowe w ulicach Matki Teresy z Kalkuty, Świętego Wincentego, Głębockiej, Trasie Olszynki Grochowskiej (planowane na 2022) i Trasie Mostu Północnego (planowane do 2030 r.) W ocenie mieszkańców szacunki dotyczące liczby mieszkańców znacznie odbiegają od rzeczywistości – pisze w interpelacji radna Mariola Olszewska i podkreśla, że coraz częściej słychać głosy mieszkańców by przedłużyć planowaną II linię metra w kierunku północnym, a także by skorelować stację metra z peronem SKM - PKP Toruńska.
- Docelowo we wspomnianej lokalizacji mógłby powstać węzeł przesiadkowy wraz z parkingiem Parkuj i Jedź. Warto zauważyć, że budowa stacji STP PKP Toruńska, pozwoliłaby na skomunikowanie zabudowanego obszaru Białołęki. Obsługa szynowa wschodniej Białołęki w postaci metra (PKP Toruńska) i tramwaju (w rezerwie TOG) rozwiąże większość problemów komunikacyjnych obszaru – wskazuje radna i dopytuje kiedy będzie dokonana ponowna analiza demograficzna mieszkańców Warszawy, a także czy rozważone zostanie przedłużenie II linii metra do stacji PKP Toruńska z połączeniem stacji metra z peronem SKM, w celu stworzenia węzła przesiadkowego wraz parkingiem P+R?
W ubiegłym roku powyższe pytania były już stawiane przez Danutę Zaleska ze Stowarzyszenia Razem dla Białołęki. Wówczas Mieczysław Reksnis, Dyrektor Biura Drogownictwa i Komunikacji odpowiedział: „przedłużenie metra do przystanku PKP Toruńska nie było przedmiotem analiz dotyczących ustalenia przebiegu II linii metra w Warszawie”.
Mieszkańcy Białołęki mają nadzieję, że obecnie sytuacja ulegnie zmianie i przy decyzji o budowie II linii metra na Mory zlecone zostaną dodatkowe analizy. Odpowiedzi na interpelację jeszcze nie ma. Wszyscy czekają na nią z niecierpliwością, bo trudno oprzeć się wrażeniu, iż może być one kluczowa dla całej wschodniej Białołęki.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Oczywiście tylko to jak zwykle odległe plany, a nikt nie myśli o ludziach, którzy na tzw. mordor jadą 1,5 h. Lepiej planować odnogi pod toruńską, z której odjeżdża jeden /zapchany pociąg na godzinę niż zrobić stację na grodzisku i zniwelować korki na przyszłość. Ludzie! Przecież te szacunki są na ludziach zameldowanych, a druga połowa mieszkańców i ludzi podróżujących przez Zieloną Białołękę to niezameldowani i ludzie z Marek, Radzymina i innych okolicznych wiosek..niech to ktoś doliczy..
A może przy okazji tramwaju ktoś by pomyślał o dodatkowych wiaduktach nad S8? Ten główny, jedyny (w tej okolicy) na Głębocką już dawno jest niewystarczający. Prawy pas od CH Targówek, ślimak popołudniu to ciągły korek.
dobry pomysł! niech również HGW to zauważy!
Chory pomysł, metro do Toruńskiej to marnowanie pieniędzy, które mogą iść na ważniejsze inwestycje porażka...
bardzo dobry pomysł dla Targówka i Białołęki, i szczególnie Bródna, inaczej Bródno będzie jednym wielkim parkingiem
genialny pomysł! Istnieje szansa by absurdalnemu zakończeniu metra w środku osiedla nadać sens.
Nigdzie na świecie nie kończy się metra w środku miasta, a jeśli będzie Metro jechać od Wincentego przez Kondratowicza do pkp Toruńska to śliczne ominie Zieloną Białołęke. Absurdy
Zrobienie buspasa wzdłuż TT do metra marymont bardzo by poprawiło dojazd komunikacji miejskiej do metra. Bez większych inwestycji.
Smiech na sali tutaj za malo osob mieszka a na morach to dla kogo to metro... Same pola praktycznie i nic wiecej.
PKP Toruńska = połączenie peronu SKM i II linii metra, parking P+J i skomunikowanie Choszczówki i Zielonej linią autobusową z PKP Toruńską i mamy węzeł przesiadkowy z prawdziwego zdarzenia. Tam jest miejsce. I budowa tam ma sens, zamieszkała Białołęka, a nie pola na Chrzanowie.
Przypatrzcie się który deweloper ma tam działki, to szybko okaże się skąd takie i podobne pomysły się biorą :-)