
PKP pracuje nad kontrowersyjnym projektem pt. „Zwiększenie przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia – Nasielsk (Kątne/Świercze)". Białołęka i Jabłonna - trzeba je uratować!
Projekt "Zwiększenie przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia – Nasielsk (Kątne/Świercze)" wzbudza kontrowersję i nie jest to nic dziwnego. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. po cichu chciały pchnąć go dalej, nie informując mediów, jedynie władze Białołęki. To wszystko pod pretekstem panującej pandemii. Białołęka oraz Jabłonna są w takim razie zagrożone, chociaż na szczęście mieszkańcy w porę stworzyli petycję, która może dać szansę na walkę z problematyczną i nielogiczną koncepcją. Ale od początku...
PKP PKL przewiduje inwestycje, w których, w części Białołęki, planuje się budowę nowego torowiska wyłącznie dla bezprzystankowego, szybkiego (200km/godz.) ruchu dalekobieżnego. Zaproponowano trzy możliwości rozwiązań. I o ile dwa pierwsze warianty można zrozumieć, do realizacji trzeciego dopuścić nie można:
Ostatnia z opcji polega na przebiegu inwestycji przez park w Pałacu w Jabłonnie, tzn. tuż obok Rezerwatu Ławice Kiełpińskie w obszarze Natura 2000. W rezerwacie przedmiotem ochrony są miejsca gniazdowania i miejsca lęgowe ptactwa wodno-błotnego. Na terenie rezerwatu zabrania się m.in. zakłócania ciszy. Przejazd pociągów z prędkością 250 km na godzinę w odległości ok 100 metrów od gniazd zdecydowanie łamie przepisy zawarte w rozporządzeniu Ministra Ochrony Środowiska. Nie bez znaczenia jest też zniszczenie cennego starodrzewu o wyjątkowej różnorodności w parku koło Pałacu w Jabłonnie oraz zagrożenie dla samego Pałacu. Pomijając zniszczenie najcenniejszych lasów miejskich, to trasa biegnie kilometrami przez dziewicze tereny leśne wzdłuż Wisły.
Cała sprawa jest bardzo naciągana. Nie dość, że o sprawie nie poinformowano żadnych mediów, na stronie z ankietą i materiałami do pobrania, znajdują się niewyraźne obrazki i pliki, których ściągnięcie sprawia kłopot. Sama ankieta składa się z 17 pytań, które właściwie nie dotyczą omawianej powyżej tematyki, niemal żadne z nich nie jest merytoryczne i wartościowe. Ankieta w sposób nieuprawniony i sprzeczny z zasadami konsultacji, powiązała opinie mieszkańców dotyczące stanu oraz potrzeb rozwoju komunikacji lokalnej z decyzją wyboru wariantu realizacji inwestycji budowy trasy dalekobieżnej i towarowej.
W związku z zaistniałą sytuacją, mieszkańcy Białołęki i Jabłonny utworzyli petycję, pod którą zbierają podpisy. Każdy z nas może ją podpisać, wystarczy kliknąć tutaj:
Wyraża ona sprzeciw wobec dewastacji środowiska przyrodniczego oraz zamykaniu osiedli mieszkalnych w kleszczach torowisk kolejowych. Jako akceptowalne rozwiązanie wskazują wariant 2, polegający na modernizacji istniejącego szlaku Warszawa-Nasielsk bez rozbudowy stacji towarowych w obszarach leśnych i zamieszkałych.
CZYTAJ RÓWNIEŻ:
Zobacz także:
Zobacz także:
Zobacz także:
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie